50HS Hartowanie
Dlaczego ja?...dlaczego właśnie ja?

Temat: spawanie stali sprężynowych
Witam serdecznie. To mój pierwszy post:) Jestem metaloplastykiem i przymierzam się właśnie do spawania blach (1mm i 2mm) ze stali sprężynowej takie jak np50HS 50HF , ale i inne stale stopowe do ulepszania cieplnego (36, 40 itp). Nie bardzo wiem jak ugryźć temat. Słyszałem, że ponoć się nie da, ale są tacy którzy twierdzą, że się da tylko trzeba stworzyć odpowiednie warunki. Oczywiście spaw będzie wykonanywany na elamentach które będą dalej obrabiane i kształtowany (młotkiem) a dopiero potem poddane końcowemu procesowi hartowania. Obecne mam spawarkę TiG (taką niedrogą i raczej nieprofesjonalną) i do tej pory spawałem tylko blachy ze zwykłej czarnej stali. Zakładam oczywiście, że będę musiał kupić nową spawarkę... tylko jaką? Bardzo ważna jest jakość estetyczna spawu . Nie może być żadnych pęcherzyków smarkania itp. Generalnie po oszlifowaniu i wypolerowaniu nie może być mowy o śladach po spawaniu. Bardzo proszę o pomoc. pozdrawiam Paweł
Źródło: forumspawalnicze.fora.pl/a/a,699.html



Temat: Wytrzymałość...
stal była dużo gorszej jakości niż dziś. O ile dobrze pamiętam chodziło o kolczugę. Taki mały dodatek ode mnie. Za panem Alanem Williams'em (gość wziął sobie kawałki pancerzy i zbadał ich twardość i skład), wyniki były mniej więcej takie: 6 przypadków stali niskowęglowej, hartowanej, o średniej twardości 220HV 8 przypadków stali niskowęglowej, niehartowanej, o średniej twardości 160HV 3 przypadki stali średniowęglowej, hartowanej, o średniej twardości 370HV 6 przypadków stali średniowęglowej, niehartowanej, o średniej twardości 230HV Przy dzisiejszych stalach: -najpopularniejsza blacha czarna gat. ST3 (niskowęglowa 0.22%C) twardość około 130HV -coś na co zamierzam się przerzucić czyli stal średniowęglowa 45 (04-05%C) twardość około 220-250HV -i bardzo zła i mroczna wysokowęglowa stal sprężynowa (50HS i 50HF) twardość około 280HV Czyli tak ogólnie patrząc w Europie ta stal nie była wcale aż taka zła, nawet czasem przebijała stal dzisiajszą. Oczywiście odpowiedni proces obróbki mechanicznej bądź cieplnej zwiększa twardość stali, np. hartowana stal gatunku 50HF wyciąga ponad 500HV, ale to już jest lekka przesada i pełen mrok. To dla Europy, ale w Japonii też nie powinno być jakoś gorzej.
Źródło: trzecinajemny.fora.pl/a/a,493.html


Temat: Miecz paligowy na sprzedaż
Mam do sprzedania głownie od Paligi. Wyważona. Hartowana selektywnie. Stal HS 50. Cena 140 zł. Nie używana. Oszczędzacie czas, kasę na dojazdy i zdrowie psychiczne. Głownia wymaga procy pod tytułem krzywienie/prostowanie. Czyli jak wszystkie głownie paligowe Powodem sprzedaży jest to że jeden miecz mam, a jeśli chodzi o drugi to mam zajawkę na kuty. A do tego trzeba kasy.
Źródło: trzecinajemny.fora.pl/a/a,546.html


Temat: Oksydowanie, hartowanie sprężyn
tyle tylko że oksyda olejowa jest strasznie nietrwałym sposobem i musisz do wysokiej temperatury nagrzać stal a oksyda "na saletrze" jest robiona w warunkach domowych / no moze piwnicowych z dobrą wentylacją oczywiscie chociażby przez ludzi remontujących stare wiatrówki , polecam w tym celu przeglądnąć chociażby forum wiatrówkowego iweb.pl a co do hartowania sprężyn to na propanie butanie czy gazie ziemnym to faktycznie gorzej niż marne szanse coś zrobić *********************** Szlachetni jeszcze jedno nie operujcie tem. AC1 ponieważ stale sprężynowe to całkiem inna bajka np. stal 50HS lub 50HF tem.hartowania 860 stopni w oleju zas odpuszczanie od 300 do 400 stopni poczym twardość spreżynówki w granicach 50-55 HRC. ***************** Zgadzam sie silent78 jeżeli chodzi o oksydowanie chemiczne.
Źródło: jedendojednego.fora.pl/a/a,412.html


Temat: Oksydowanie, hartowanie sprężyn
Szlachetni jeszcze jedno nie operujcie tem. AC1 ponieważ stale sprężynowe to całkiem inna bajka np. stal 50HS lub 50HF tem.hartowania 860 stopni w oleju zas odpuszczanie od 300 do 400 stopni poczym twardość spreżynówki w granicach 50-55 HRC. 250 - 500 stopni i jest to odpuszczanie średnie, które powoduje wzrost spręzystości, ale jednoczesnie obniza twardość. Co do hartowanie do jezeli mam nagrzany detal i chlodzimy go w oleju to co on nie nabiera ciemnej barwy, no nabiera.
Źródło: jedendojednego.fora.pl/a/a,412.html


Temat: właściwości magnetyczne stali
melon dowiodl ze tak nie jest. pozwole sobie go przytoczyc: stal/kiedy magnes nie łapie/kiedy cza hartować nc6/770st.C/830st.C nz3/820st.C/900st.C nclv/820st.C/960st.C 50hf/785st.C/850st.C 85/9e/740st.C/800st.C
Źródło: fourmkowalskie.home.pl/viewtopic.php?t=761


Temat: hartowanie (tradycyjna metoda)
magnes był dla mnie zawsze trochu sporny jako wyznacznik temperatury austenityzowania przykład stal/kiedy magnes nie łapie/kiedy cza hartować nc6/770st.C/830st.C nz3/820st.C/900st.C nclv/820st.C/960st.C 50hf/785st.C/850st.C 85/9e/740st.C/800st.C na nierdzewce z magnesem się na pewno przejedziecie wychodzi że jak magnes nie łapie to cza jeszcze trochu podgrzać, czasem trochu więcej lepiej magnes uzupełnić kolorem żarzenia stali jam jest zwolennikiem raczej tego, choć kolorki też tam som https://budo.net.pl/viewtopic.php?t=28314&sid=726f3ee827e420567730537b8de06a8c pozdro
Źródło: fourmkowalskie.home.pl/viewtopic.php?t=743


Temat: hartowanie (tradycyjna metoda)
kolego Vallygar takie moje spostrzeżenie ( jako że co nieco w życiu głowni długich i długaśnych zahartowałem) Po kiego grzyba kombinujesz z jakąś tam dziwną stalą??? Swoją drogą ciekaw jestem czy potrafisz powtarzalnie zahartować kilka głowni z tej samej stali??? Bo z pytań jakie stawiasz widzę że Twoja wiedza w tej materii jest nikła... Naczytałeś się czegoś o czymś i teraz kombinujesz... Jak chcesz tanio ( a wiem co piszę ) to kup sobie płaskownik z 50HS lub 60S2A i to sobie pohartuj... taniej i łatwiej... a i mnogość wymiarowa wielka ( grubości od 3- 12 mm bez problemu dostaniesz a i w szerokości płaskoli można wybierać)Cena niewielka chyba już od 45zł. za 6 metrów przy najmniejszych wymiarach płaskola... Piec z cegieł przenośny do hartowania? Sorry ale byk z Ciebie musi być... ( długość paleniska musi być równa długości głowni- parę kilo się uzbiera...) Na starym forum trochę o hartowaniu domowymi metodami popisałem. może to jeszcze gdzieś jest to sobie poczytaj... Zresztą może się mylę i jakieś cudo stworzysz. Pozdrawiam!
Źródło: fourmkowalskie.home.pl/viewtopic.php?t=743


Temat: hartowanie (tradycyjna metoda)
Dzięki za spostrzeżenia ale nic nowego :) to wszystko wiem. Pierwszy raz się zabieram za hartowanie i od czegoś trzeba zacząć. Głownie bardziej autentyczne i do funkcjonalnych mieczy owszem będę robić ze stali 50HF. Dopiero po kilku takich głowniach zabiorę się za 4H13, zamierzam przynajmniej spróbować. Jak wyjdzie, to super, nie wyjdzie, będę próbować dalej bo zależy mi na nierdzewnej głowni. Co do pieca wiem jakie robicie ze zdjęć z forum jednak nie mam gdzie postawić takiego na stałe. Mój plan to nie (o jakim myślę myślisz) gotowy, ułożony, posklejany piec i żeby go przenosić... Czy Ty myślisz, że ja nie wiem ile to będzie ważyło?! :P plan to po prostu mieć cegły luzem, na czas palenia pouszczelniać a następnie rozłożyć cegła po cegle. Myślę, że wyjdzie.
Źródło: fourmkowalskie.home.pl/viewtopic.php?t=743


Temat: Trawienie stali kwasoodpornej
hmm no faktycznie lekko nie widać nic :P trawienie byłoby najlepszym wyjściem (nawet z tego powodu, że chciałbym zrobić jak najdokładniejszą kopię tego Andurila którego zdjęcia pokazywałem) ale jest właśnie bardzo mało przewidywalne :P Pojeżdże w takim razie sobie po sklepach i popatrzę jakie mają wałki giętkie i frezy. Remington, ale nie hartowane 50HF i kwasówka są raczej miękkie więc specjalistycznych tworów chyba nie muszę kupować. Wiesz może za to na jak długo starczają takie frezy diamentowe z kulką i w jakiej cenie najlepiej szukać http://www.nokaut.pl/ofer...m-106-3szt.html więcej zdjęć mojego projektu na lato tutaj: http://www.wetanz.com/and...h-s-collection/
Źródło: fourmkowalskie.home.pl/viewtopic.php?t=794


Temat: Hartowanie - kilka konkretnych pytań
Stal sprężynową 50HF hartuje się w oleju. W wodzie jest zbyt gwałtowne stygnięcie i popęka ci. Musisz ją wysoko odpuscić, bo przy udarach może trzasnąć jak szkło. Do twoich hełmów warto zastosować nawęglanie w węglu drzewnym.Wegiel dyfunduje ok 0,1mm/ godz. Tak wiec 2-3 godz wygrzewania wystarczą do twoich celów.Po zahartowaniu ,będziesz miał twardą powierzchnię i miękki środek.
Źródło: cnc.info.pl/viewtopic.php?t=15828


Temat: : Miecze od Aladina
Jeśli chodzi o miecze które będą wytrzymałe i trwałe to polecam Odala. Ale trzeba nad nim stać i pilnować aby zrobił co trzeba. Mała uwaga do jego produkcji. Rozmawiałem ze specjalistą od stali i wyjaśnił mi kilka rzeczy: - Odal robi miecze ze stali resorowej czyli jednej z najlepszych dostępnych stali - Hartowanie mieczy Odala (50HS) gwarantuje optymalną wytrzymałość mieczy Pozdrawiam
Źródło: halla.mjollnir.pl/viewtopic.php?t=665


Temat: : Hartowanie
Kolor oczywiście owocu (moja wina, nieprecyzyjnie się wyraziłem). Odpuszczać znaczy rozgrzewać ponownie by usunąć wewnętrzne naprężenia powstałe podczas hartowania, jak wcześniej nadmieniłem ma to na celu uzyskanie sprężystości głowni. Chłodziwa raczej się nie podgrzewa (woda, olej). Resory hartuj w oleju, w wodzie mogą pękać, ponieważ będą się zbyt szybko schładzać. Do samego procesu kucia możesz rozgrzewać po kawałku. Co do koloru stali, to już zależy od Twoich indywidualnych preferencji (chociaż jak za słabo rozgrzejesz to podczas obróbki może pękać), mnie subiektywnie 50HS (50HSA - stal resorowa, w jakiejś książce na pewno znajdziesz tabelę z temperaturą hartowania i odpuszczania) się dobrze kuje przy kolorze pomarańczowym. Trzeba uważać żeby nie przegrzać głowni (kolor biały i dużo iskierek) bo wtedy po zabawie (stal się zaczyna topić i możesz utopić kawałek głowni). Oddi PS. Wrzuć w google hasło: stal resorowa na miecz, hartowanie i pokrewne znajdziesz dużo ciekawych linków, które mam nadzieje pomogą.
Źródło: halla.mjollnir.pl/viewtopic.php?t=3913


Temat: : Hartowanie
żne stale różnie się odpuszcza. Im mniej rozgrzejesz przedmiot po hartowaniu tym mniej straci na twardości, jednak będzie kruchy i może (nie musi) się złamać podczas uderzenia o inny przedmiot (mówię tutaj głównie o 50HS). Link o hartowaniu i odpuszczaniu 50HS (podana temperatura hartowania i odpuszczania). W załącznikach podaję samą tabelę co Rad-an oraz tabelkę barw nalotowych, może się przyda....
Źródło: halla.mjollnir.pl/viewtopic.php?t=3913




© Dlaczego ja?...dlaczego właśnie ja? design by e-nordstrom